Středa, 27 října, 2021
novinky
Domů Zdraví Co když stále nehubnete? Příčiny a příznaky zadržované vody v organismu

Co když stále nehubnete? Příčiny a příznaky zadržované vody v organismu

-


Pokud sledujete svoji hmotnost, určitě jste si všimli, že se každý den pohybujete mezi určitými čísly, bez ohledu na to, jaké jsou vaše osobní návyky. Je to zcela normální, tyto běžné změny má na svědomí nejčastěji hmotnost vody ve vašem těle. Kolik jí máte v těle, kdy a proč kolísá?

Dehydratace způsobí zadržování většího množství vody
Ženské tělo má v průměru 50 až 65 procent vody, což je dost velký rozsah, navíc kolísá každý den – dokonce i v průběhu dne. Voda a hydratace jsou naprosto nezbytné pro život, proto vynechávání vody není dobrou cestou, jak zhubnout. Naopak, voda v těle nás chrání před dehydratací, protože naše tělo dokáže bez vody přežít pouze pár dní. Stručně řečeno, zadržování vody v těle je taktika přežití – potřebujete ji, abyste zůstali naživu.

Teď, když víme, že voda v těle a její hmotnost je celkově dobrá věc, rozeberme si tento fakt podrobněji. V rámci menstruačního cyklu jsou období, kdy tělo zadržuje více vody než jindy – je to před menstruací, kdy se cítíme nafouknuté, či oteklé. Také je třeba si uvědomit, že čím více budete dehydratovaná, tím více se bude vaše tělo snažit ušetřit vodu. Chce totiž přirozeně udržovat rovnováhu vody, sodíku a elektrolytů.


Jak funguje mechanismus zadržování vody v těle
Když pocítíte první náznaky žízně, je to proto, že hypothalamus vám naznačil, abyste do těla přidali více vody. Hypofýza zároveň uvolní antidiuretický hormon, který tělu řekne, aby si z moči vzalo co nejvíce vody (tehdy si všimnete tmavší moč). Tuto vodu pak tělo využije a uloží ji do tkání a kloubů, čímž zajistí rovnováhu, kterou potřebuje k přežití. Toto zadržování vody a recyklace vody z moči může navenek způsobit otok a nadýmání.

Jaké návyky způsobují zadržování vody?
Dehydratace – většina dospělé populace je chronicky dehydratovaná, aniž bychom si to uvědomovali. Postarejte se o tom, abyste tělu dodali zhruba 8 sklenic vody denně, nebude mít potřebu ji zadržovat.

Strava s vysokým obsahem sodíku – li ve vaší stravě obzvlášť hodně sodíku, tedy jíte slaná jídla, vaše tělo bude zadržovat více vody, aby vyrovnalo příjem soli. Mnohé zpracované jídla obsahují množství soli, o kterém ani netušíte, pokud si nepřečtete etiketu.

Menstruace – pár dní až týden před menstruací ženské tělo zadržuje vodu kvůli kolísajícím hormonem. Vrchol dosáhne kolem prvního dne menstruace a dále už klesá.

Jak zjistíte, že přírůstek hmotnosti je z vody?
Většina žen hmotností kolísá během dne i o 2 až 2,7 kilogramu. V závislosti na tom, kolik vody tělo zadržuje. Při skutečném hubnutí takto rychle hmotnost nekolísá, ale ztráta hmotnosti je pomalejší a trvalejší.

Kdy je zadržování vody problémem?
Běžné zadržování vody je normální fyziologický proces a není nebezpečné ani nezdravé. Avšak někdy tělo zadržuje vodu chorobně. Například, když si všimnete otoky na některých místech mohou signalizovat problém – například otoky kotníků mohou souviset s onemocněním ledvin.


Pokud si tedy všimnete, že zadržování vody na místě, kde se běžně neděje – kotníky, kolena, lokty, vyhledejte lékaře. Zejména, pokud máte v rodinné anamnéze problémy se štítnou žlázou, ledvinami nebo srdcem.

Jak snížit množství vody, které tělo zadržuje?
Nikdy skutečně neztratíte hmotnost vody, protože je nezbytná pro život a fungování těla. Existuje však několik způsobů, jak snížit množství vody, které tělo zadržuje. Prioritou je zůstat hydratovaná po celý den. Je to nejlepší způsob, jak udržet hladinu vody pod kontrolou, protože vaše tělo nebude nuceno vytvářet fyziologickou reakci na dehydrataci. Vyzkoušejte pít tekutiny, které mají mírně močopudné účinky, jako například brusinková šťáva nebo čaj.

Omezte zpracované potraviny a solte méně. Pravidelný pohyb také pomáhá proti nadměrnému zadržování vody. Nadbytečné sacharidy povzbuzují tělo k přeměně těchto sacharidů na glykogen, a ten se ve svalech ukládá s vodou. Na každý gram glykogenu, který uložíme, tělo uloží tři až čtyři gramy vody. Takže méně sacharidů a kvalitnějších je další cestou ke snížení zadržování vody.

Mohlo by Vás zajímat

PR článek